pondělí 30. srpna 2010

Tři síta

K moudrému Sokratovi přišel člověk a povídá: „poslechni, tohle ti ale musím povědět!“ „Zadrž!“, přerušil ho mudrc, „prosil jsi to, co mi chceš říct, přes tři síta?“
„Tři síta?“ ptá se ten druhý uviděné. „Ano, milý příteli, pojďme se spolu podívat, zdali to, co mi chceš sdělit, projde třemi síty. První síto je pravda. Jsi si jistý, že všechno, co mi chceš říct, je pravda?“
„Ne, já jsem to jen zaslechl a…“
„Aha. Ale určitě jsi to potom prosil druhým sítem. To je síto dobroty. Je to, co máš teď na jazyku, dobré?“
Člověk váhal a po chvíli řekl: „Ne, právě naopak, ale…“
„Hm,“ přerušil ho mudrc „tak použijeme ještě třetí síto. Myslíš, že je nutné, abys mi to vyprávěl?“
„No, nezbytné to zrovna není…“
„Tak tedy,“ opáčil s úsměvem mudrc, „pokud to není ani pravdivé, ani dobré, ani nezbytné, pak na to zapomeň a nezatěžuj tím sebe ani mne.“

Žádné komentáře: